خانه صفا در اصفهان

خرید ارزان قیمت بلیط هواپیما

خانه صفا در اصفهان

۵۴ بازديد
بازدید از خانه­‌های تاریخی و قدیمی درست مثل قدم زدن در دل تاریخ می­ماند. در فاصله 250 کیلومتری شهر تهران، شهرستان آران و بیدگل، یک یادگاری خوب از گذشته­‌های دور را در دل خود جای داده است. چند سالی می‌­شود که در استان اصفهان مرمت خانه­‌های قدیمی و تاریخی رواج پیدا کرده است. با این کار، علاقمندان به تاریخ این فرصت را پیدا می‌­کنند که از فضای نوستالژیک گذشته‌­های دور لذت ببرند.

آشنایی با خانه صفا

این خانه یعنی خانه صفا، بخشی از مجموعه تاریخی بنی طبا است. ساخت خانه بنی طبا با قدمت 350 سال از دوره صفویه آغاز شد و تا اواخر قاجاریه ادامه داشت. بخشی از خانه که اکنون نام خانه صفا را گرفته، در دوره پهلوی بازسازی شده و وسعت آن 1800 متر است. سرداب‌­های خانه که به دوره صفویه تعلق دارند، اکنون رستوران و کافی­‌شاپ شده‌­اند و مسافران می‌­توانند در این بخش از خانه که قدمت بیشتری نسبت به اقامتگاه دارد، طعم لذیذ غذاها چاشنی­‌ها و نوشیدنی­‌های ایرانی را بچشند.

منظور از سبک گودال باغچه چیست؟
صفا

ویژگی بارز این خانه قدیمی، سبک معماری آن است؛ سبک گودال باغچه. سبک گودال باغچه سبکی ا­ست که در واقع حیاط آن خانه به اندازه یک طبقه پایین­تر از سطح خیابان و در واقع در سطح در ورودی خانه هست. به این صورت، قدیم کار می‌­کردند که از خاکی که از داخل بیرون می­‌آمده، خشت می‌­زدند و استفاده می‌­کردند سپس به عنوان متریال آن خانه استفاده می­‌کردند.
این سبک علاوه بر اینکه بر خنک نگه داشتن خانه کمک می­کرده، در مقابل زلزله هم مقاوم بوده است. آیا می‌­شود که یک خانه­‌ی کاملأ ویرانه و متروکه به یک اقامتگاه گرم و صمیمی تاریخی تبدیل شود؟ بله. کوکتل­‌های قجری، صفوی و افشاری، نوشیدنی­‌های مخصوص این خانه هستند. گوشه گوشه این خانه زیبا و تاریخی، ویژگی‌­های خاص خودش را دارد. فکر کنید با نزدیک 3 ساعت رانندگی و طی کردن مسافت نسبتا طولانی، قرار است برگردیم به 350 سال قبل.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.